Tour door de Sahara van Marokko

De Sahara spreekt tot ieders verbeelding en vorm het décor voor heel wat sprookjes van 1001 nacht, en dat hoeft niet te verbazen. De woestijn is adembenemend mooi en bijzonder mysterieus!
Tijdens mijn rondreis door Marokko ging ik vanuit Marrakech drie dagen richting deze oranje woestenij. In drie dagen zie je alle hoogtepunten, maar het beloofd wel een vermoeiende trip te worden!

Mogelijkheden tours

Natuurlijk is er niet maar één tour die je kan regelen naar de Sahara vanuit Marrakesh. Er zijn heel veel mogelijkheden, maar de meeste uitstappen houden zich wel aan een gelijkaardig schema.
Vanuit Marrakesh kan je een dagtour, een 2-daagse excursie, een 3-daagse uitstap (die deed ik) of een 4 dagen durende tour boeken.
Afhankelijk van het aantal dagen, zie je natuurlijk ook meer.

Een dagtour vind ik zelf niet zo de moeite waard omdat je dan eigenlijk niet naar de Sahara gaat, maar naar een kleiner stukje woestijn. Hier zie je ook niet echt zandheuvels en krijg je ook erg beperkte tijd om de omgeving te zien.

Bij een tweedaagse tour ga je wel al richting de Sahara, en krijg je ook vrij veel te zien. Het ding hiermee is wel dat het héél gehaast is. En ik vind dat dat toch wel wat wegneemt van de magie van de sahara en de omgeving errond.

Ikzelf was heel tevreden over mijn driedaagse excursie naar de Sahara. Je krijgt onderweg héél veel te zien, je verblijft in mooie hotels en je overnacht ook één nacht in de woestijn. Een ervaring om nooit meer te vergeten!

Een vierdaagse tour naar de Sahara kost wat meer, maar volgens mij is dit ook geen slecht idee. Je krijgt immers nóg meer te zien en je eindigt in Fez. Eén van mijn favoriete steden in Marokko.

Dagverloop van mijn tour naar de Sahara van Marokko

Dag 1:

Uitslapen zit er tijdens deze driedaagse niet in!
Om half zeven werd ik al voor het befaamde Café de France op het Djemaa El-Fnaa plein verwacht. Daar pikte een comfortabel busje me op met dertien andere avonturiers en niet veel later begonnen we aan onze lange rit richting de Marokkaanse woestijn.

Aït Ben-Haddou

We zijn nog niet eens zo ver uit Marrakesh vooraleer we haarspeldbocht na haarspeldbocht opstijgen en afdalen. Beneden, in het malse groen, glijden de prachtige dorpjes onder ons stilletjesaan weg, terwijl ons busje zich kronkelend een weg baant. Een bezienswaardigheid op zich!

Een bezienswaardigheid op zich!

Wanneer we het hoge Atlasgebergte langzaam weer hebben afgedaald, kwamen we helemaal door elkaar geschud aan in Aït Ben-Haddou. Het klonk me niet meteen bekend in de oren, maar dit unieke dorp heeft al als decor gediend voor heel wat Hollywood kaskrakers!
Vanuit dit dorre straatbeeld, trokken we een vrij moderne stad in en eens we achter de huisjes zijn belandt kunnen we onze ogen niet geloven. Aït Ben-Haddou is een prachtige stad, gemaakt uit modder en stro.
Onze gids vertelde ons dat de stad -spijtig genoeg- in gevaar is, want niemand wil er nog leven. Er zijn geen watervoorzieningen of elektriciteit, en dus blijven er nog maar een handjevol families over.

Met onze gids trokken we een uurtje lang door de opgedroogde modderstraten en genoten we van nog enkele prachtige uitzichten onderweg. Game of Thrones, The Gladiator, … Hier zijn heel wat films en TV-series opgenomen en dat verwondert me niet. Wat een prachtplek is dit!

Ouarzazate: de poort naar de Sahara

Een flink stukje verder en we maakten een tussenstop in Ouarzazate. Deze plek staat ook bekend als de poort naar de Sahara van Marokko.
Hier namen we een kijkje naar de buitenkant van de Kasbah en de befaamde filmstudio’s van Ouarzate.
Spijtig genoeg hadden we hier niet zo veel tijd en reden we een kwartiertje later al naar de eindbestemming voor die dag: de Boumalne Dades. Wederom kronkelden we langs prachtig kronkelende banen en dorre woestijnlandschappen.

Dag 2:

Na een gezellig avondmaal met mijn andere medereizigers kroop ik al vroeg onder de veren. Op dag twee moesten we immers ook vroeg opstaan, zodat we die avond nog tijdig over de duinen van de West-Sahara konden klimmen.

Tinghir en de Todgha gorges

Vrij snel reden we terug langs adembenemende landschappen. De droge regio heeft alweer plaats gemaakt voor prachtige valleien met heel wat groen en vooral feeërieke dorpjes die her en der opduiken.
Na heel wat extra kilometers en bochten werden we opgewacht door onze gids in de Todgha gorges. Een oase temidden van… Niets!

Een razende rivier heeft zich hier een weg gebaand door gigantische rotsformaties waardoor er nu een prachtige, schaduwrijke canyon is gecreëerd. Uitzonderlijk mooi!

Onze gids nam ons mee naar de omliggende natuur en een klein dorpje temidden van al dat moois. Wederom wordt dit prachtige dorp gekenmerkt door de oranjeachtige zandkleur van de koele woningen.

Merzouga en het tentenkamp in de Sahara

Vanuit Tinghir was het nog enkele uurtjes rijden voor we in Merzouga aankwamen. Ongelooflijk hoe je het landschap ziet veranderen!
Ik dacht dat de omgeving die ik eerder vandaag en gisteren had gezien al droog was, maar verdorie… Nú kwamen we echt aan in de woestijn!

Zanderige vlaktes met her en der een cactus of andere plant, een Berber die met zijn hoofddoek rond zijn hoofd gewikkeld tussen een zandstorm stapte. Nu waren we echt in de woestijn aangekomen!
Wanneer we ook effectief de zandduinen van de Sahara zagen, konden we ons enthousiasme niet langer verbergen. Als een bende losgelaten kinderen liepen we overmoedig de heuvels op, ploften neer en genoten van het grandioze uitzicht!

In Merzouga moesten we onze grote koffers achterlaten, en onze kleren en benodigdheden voor de komende nacht en morgen in een kleiner rugzakje proppen.
Eens iedereen klaar was, kropen we met z’n allen op onze kameel.

Geleid door een Berber gingen de kamelen stapvoets verder over de oneffen oranje duinen. Spijtig genoeg was er gedurende de hele rit een hevige zandstorm, en moesten we vaak onze ogen volledig toeknijpen en een ruige scrub doorstaan.
Dat temperde alleszins niet hoe we gulzig genoten van de prachtige omgeving waar de kamelen ons doorheen voerden . Het zandlandschap met torenhoge duinen veranderde voortdurend. Kilometer na kilometer keken we uit op gigantische massa’s aan minuscule zandkorreltjes. Tot we plots één van de tentenkampen in ons vizier kregen, vlakbij een van de grootste duinen die ik tot nog toe al zag.

Sandboarden

Anderhalf uur lang hadden we op de gigantische kamelen gezeten. Toen ze robuust in het zand neerploften, gaven ze ook meteen aan dat de rit afgelopen was. Wat een belevenis was dit geweest!

De vriendelijke Marokkaanse Berbers heetten ons welkom in het tentenkamp in de West-Sahara. Het tentenkamp was volledig afgeschermd met hoge afsluitingen waarop tapijten waren opgehangen, zodat we ons geen zorgen hoefden te maken over nakende zandstormen.
Ook de volledige vloer was bezaaid met prachtige, handgeweven Marokkaanse tapijten.

We werden tenten toegewezen, en konden al onze spullen daar achterlaten zodat we eindelijk de Sahara met ons eigen voetenwerk konden gaan verkennen.

Bijna iedereen rende de gigantische zandduinen op, en geloof me; het is een pak vermoeiender dan het lijkt!
Van daaruit kregen we een fenomenaal uitzicht over de mooie woestijn waar we ons in bevonden. Zand en duinen voor zo ver het oog rijkt. Indrukwekkend!

Enkele tientallen meters later, zaten onze kamelen uit te rusten op het zanderige oppervlak. Terwijl wij met z’n allen naar beneden spurtten of van het zand rolden.

Wanneer de Berbers ons een snowboard gaven om onze sandboard skills bij te schaven, konden we natuurlijk geen nee zeggen. Sandboarden is eigenlijk hetzelfde als snowboarden, maar dan op zand!
Het snowboard dat we gebruikten ging een pak trager dan op sneeuw, en het was dan ook even aanpassen. Met vallen en opstaan -en heel veel zand in mijn mond- lukte het me uiteindelijk toch om één van de duinen af te racen.
Sandboarden in de Sahara, check! Alweer iets om van mijn bucket list te schrappen!

Berber muziek

Spijtig genoeg konden we niet echt genieten van de zonsondergang in de Sahara door de aanhoudende zandstorm. Toch lieten we dat niet aan ons hart komen en bleven we gezellig genieten van deze uitzonderlijke uitstap.

We aten een heerlijke Berber tagine en warden nadien getrakteerd op een avondje vertier met deze zandnomaden.

Het kampvuur werd aangestoken en het feest barstte los.

Tamtam’s en allerlei cimbalen zorgden voor prachtige deuntjes, en het enthousiasme van de Berbers zorgde er al snel voor dat iedereen mee begon te dansen.
Tegen het einde van de avond, probeerden enkele andere bezoekers en ik ook om enkele klanken uit de muziekinstrumenten te krijgen maar ik denk niet dat ik daar echt aanleg voor heb…

Na een geslaagde nacht, kroop ik stilletjes naar mijn tent waar ik trouwens geen oog dicht deed. Waren het de vele impressies van vandaag of de aanhoudende zandstorm in combinatie met feestvierende Berbers? Wie zal het zeggen…

Dag 3:

Helaas zat deze prachtige excursie er na vandaag al terug op.
Vanuit het tentenkamp vertrokken we in alle vroegte terug met onze kamelen naar Merzouga. Spijtig genoeg was de hemel ook deze morgen nog steeds niet zichtbaar door de zandstorm en konden we niet echt genieten van een prachtige zonsopkomst. Maar sowieso blijft dit een ervaring om nooit nog te vergeten!

Vanuit Merzouga reisden we stoffig en afgepeigerd terug naar Marrakesh, zo’n tien uur rijden.

Hoe groot is de Sahara?

Groot. Heel groot!

Het is zelfs de grootste zandwoestijn op onze aardbol! Vanuit Marokko strekken de oranje duinen zich helemaal uit tot aan Egypte, bijna 5000 kilometer verder. Zorg dus vooral dat je niet verloren loopt. Het zou wel eens een poosje kunnen duren voor iemand je terug vindt…

Bezoek zelf regelen of een tour door de Sahara?

Het leuke aan zelf plannen is dat je veel meer vrijheid hebt. Je kan zelf je schema opstellen en gaan en staan waar je wilt.
Tijdens de driedaagse excursie vond ik het soms spijtig dat we wat weinig tijd hadden om bepaalde bezienswaardigheden echt te zien. Zo had ik een uurtje langer in Aït Ben-Haddou wel zien zitten en had ik de Kasbah Taourirt ook wel binnenin willen bezichtigen.
Ook in de restaurantkeuze heb je weinig inbreng. Het eten is niet slecht, maar met behulp van TripAdvisor kan je nog wel beter vinden denk ik.
Toch koos ik persoonlijk voor een excursie om verschillende redenen. De prijs is ontzettend goedkoop (€110, alles inbegrepen), je hoeft zelf niet in Marokko rond te rijden (er is geen openbaar vervoer naar de Sahara), en de chauffeur en gidsen zorgen ervoor dat je meer te weten komt over alle plaatsen die je bezoekt.

Normaal ben ik niet zo voor geregelde excursies en zoek ik alles graag zelf uit, maar in het geval van de Sahara in Marokko vond ik dat een beetje onbegonnen werk… Tenzij je een auto huurt en mijn leven wagen op de Marokkaanse straten vind ik misschien toch wat te veel van het goede!

Excursies naar de Sahara van Marokko

Marokko grenst aan de grootste zandwoestijn ter wereld. En dat oranje zand wil je voor geen geld van de wereld missen! Een excursie naar de Sahara is echt iets dat je moet doen tijdens je vakantie naar Marokko.